2023-08-02 Västerås

Written by Magnus Swärd

Nu har denna båt semester tagit slut för 2023. Vi startade imorse kl 07:40 från Navishamnen och började med en slussning helt ensamma. Vi kunde köra rakt in å stängde de portarna bakom oss så på några minuter var vi uppe i Mälaren igen. Det var 14 grader i vattnet i saltsjön och Mälaren höll 19,8 grader!

Det blev 63 distans idag och det gick väldigt bra. Jag satt inne väldigt mycket d regnet hängde i lusten hela dagen. När vi närmade oss Aggarön såg vi tunga svarta moln över Eskilstuna påväg mot Västerås. Vi ökade farten från 7,5 knop till 23 knop nästan tills vi kom in i hamnen. Snabb tilläggning och 15 minuter senare öst regnet ner i flera timmar.

Totalt har vi åkte 272 distans på semestern och allting har fungerat så bra på båten. Inga problem överhuvud taget under dessa nästan 4 veckor på sjön. Tiana levererar varje dag!

Hej då Navishamnen!

In i sötvattnet

2023-08-01 Navishamnen

Written by Magnus Swärd

Idag har det varit lite bättre med både väder och ryggar. Det har bara varit några regnskurar. Vi tog en ganska lång promenad in till stan och det blir mycket bättre i ländryggarna.

Eftermiddagen tillbringades på båten med lite lämnat pyssel inför hemfärden imorgon.

2023-07-31 Navishamnen

Written by Magnus Swärd

Idag fortsätter i vård av kroppar. Magnus med sin rygg och Helene med sina armar, rygg och nacke. Promenad på Djurgården och in till stan gör gott för ryggskott så man inte bara sitter still.

Promenaden var vi tvungna att ta efter lunch då ett rejält åskoväder drog fram över de centrala delarna av Stockholm. Det blixtrade hela tiden utan uppehåll! Regnet öste ner och de regnade nästan hela dagen.

Mysig kväll i båten med tända ljus, element och god mat.

Lite dator i regnet

Åskvädret över Stockholm

2023-07-30 Navishamnen

Grattis till mamma & pappas 63 åriga bröllopsdag! 🙏❤️

Idag kastade vi loss straxt efter 9, först stannade vi hos Gulf i Vaxholm. Vilken service av personalen som jobbar där, 5 av 5!
Sedan åkte vi mot storstaden Stockholm, vindstilla och lite båtar ute så det fantastiskt fint.

När jag tog av kapellet på flyen imorse så kände jag att det högg till i ryggen när jag skulle lägga undan det. Jäklar oxå!
Precis som jag trodde så blev det som kallas ”ryggskott”. Har gått lite med krumma rygg idag och ont i ländryggen. Så nu är både Helene och jag lite justerade i kroppen, typiskt.
Tur ändå att det inte hände i början av semestern både för Helene och mig.

Vi tog en promenad på Djurgården för att röra på ryggen så att den inte stelnar till för mycket, hoppas den kommer bli bättre imorgon. Helene’s blåmärken ändrar form och färg hela tiden. Hennes nacke och rygg gör sig oxå påmind. Det var nog inte bra att vi åkte gummijollen i de höga vågorna på Finnhamn när vi for och handlade på Ingemarsö.

På sen eftermiddagen har mängder med regn och åskskurar dundrat över oss, men det var mysigt med lite kaffe och kardemummabullar.

Uträtning av ryggarna på ”Rehab Tiana”

Tur att det inte var någon insyn

Fantastiskt att de kan vända de stora passagerarfärjorna utanför i den smala farleden.

2023-07-29 Vaxholm

Written by Magnus Swärd

En fin, solig, varm dag i Vaxholm. Så här ska en sommardag vara! Tyvärr har det varit alldeles för få såna här dagar i sommar.

Efter lunchen gick vi till ett café här i Vaxholm som ligger på en lite udde med borden i gräset och gott om plats. Nu skulle det bli gott med kaffe och en god saftig bulle. När vi gick dit såg vi att det vår väldigt mycket människor påväg åt samma håll som oss!
Väl framme var det så galet mycket folk, lång lång kö in till beställningen och ute och inne var det mer än fullt. Vi som hade tänkt att sitta mysigt vid ett av borden men det var bara att vända.
När vi gick tillbaka kändes det som att de hade öppnat en finlandsfärja med folk och alla var påväg till detta ställe, helt galet!
Nåja, vi köpte en bulle på bageriet och drack kaffe i solen på flyen, inte helt fel det heller.

Det har varit väldigt turbulens på dagsbåtar som kommer utifrån öarna och skall handla och äta lunch i Vaxholm. Det kryllade ett tag med båtar som ville få tag på en plats att förtöja båten.

Det blev grillad kyckling med en god sallad med bl.a jordgubbar till kvällsmat. Gott!

2023-07-28 Vaxholm

Written by Magnus Swärd

Grattis Hanna på din dag idag!

Vi åkte 08:15 idag från Finnhamn, många båtar lämnade tidigt då väderprognosen inte såg så bra ut. Regn och åska.
Men vi klarade oss väldigt bra idag fast många svarta och mörka moln cirkulerade runt oss. Åskan mullrade även bra runt omkring oss.

Vi anlände Vaxholm straxt efter 10 och det fanns en del platser att välja mellan så det blev bra. Vi har tagit några promenader idag i stan och en glass slank även ned, gott!
Kallt nu ikväll så elementet har stått på så att vi får lite värme i båten, det är ju ändå i slutet på juli. 😂

Åkte för bi Carina Bergs hus som de renoverat i TV.

Såg ett hus till salu idag. Lite renoveringsarbeten kvarstår. Luftigt och bra ventilerat.
Förmodligen bra pris enligt mäklaren. 😂

Slappa lite på flybridge på eftermiddagen.

2023-07-27 Finnhamn

Written by Magnus Swärd

Idag vaknade vi till en kavlugn morgon med sol, fast som vanligt denna sommar lite kylig. Det var väldigt många båtar i rörelse denna dag och många sökte plats tidigt. Fram på eftermiddagen började vinden öka och då tog vi jollen in till Ingemarsö för lite inhandling av bröd, bullar och lite annat. De har en brödbod nere vi hamnen som vi handlade i. Sedan har de en Coop affär som tyvärr var lite urplockad. Men vi fick tag i det vi behövde.

Hemfärden var oxå lite skumpig och Helenes rygg blev påmind av fallet ner från flybridge. En lite snabb vila efter kaffet hann vi med och sedan kom gänget från Öregrund och hälsade på över en kopp kaffe.

Vi tog en promenad till restaurangen här på Finnhamn men tyvärr hade solen nästan gått ner över träden så det var lite skugga och vi hade bara kortärmat på oss så det fick bli lite cava på vårt akterdäck istället och sedan lite hamburgegrilllning.

Innan avfärd till Ingemarsö

Del av Öregrundsgänget

Helene vilar och avlastar ryggen

Fika ned Öregrundsgänget

Promiss på Finnhamn

Cava på på akterdäck

2023-07-26 Finnhamn

Written by Magnus Swärd

Vi vaknade väldigt tidigt imorse då Helene hade lite ont i ryggen som förmodligen kom efter hennes fall ner från flybridgen häromdagen. Vi kastade loss i strålande sol men lite kylig morgon kl 08:15. Frukosten intogs under färd.

Vi hade läst att det varit ett diesel utsläpp i Finnhamsviken och Kustbevakningen och räddningstjänsten hade arbetat under gårdagen med att få upp allting. De ville inte att båtarna skulle röra sig i hamnen och badplatsen stängdes av. Men när vi kom vid 10:15 så fanns ingen diesel kvar och de sanerade badplatsen så den kunde öppnas igen.

Vi fick en bra plats med boj så vi blev nöjda. Efter ett tag kom en annan Princess 40 båt från Västerås och la till. Sedan träffade vi gänget från Uppsala som vi alltid brukar träffa i skärgården.

På eftermiddagen gick vi till gårdsbutiken här på Finnhamn och köpte färska grönsaker och ägg. Så himla fina grönsaker. Man väger själv och swishar in beloppet.

Ikväll tog vi jollen till Uppsala gänget och pratade en hel del och fick lite kaffe. Trevligt och gott!

2023-07-25 Furusund

Written by Magnus Swärd

Idag har det regnat nästan hela dagen. Vad gör man då?
Jo, vi har dammsugit båten, frostat av kylen/frysen, plockat lite i båten mm.

På eftermiddagen sluttade det regna och det blev ganska fint, vinden avtog och det blev nästan helt vindstilla. Det är nästan fullt i hamnen ikväll.
Vi köpte pizza på restaurangen och åt på båten som var lite mysigt.

Vi har även hunnit med en liten promenad med betoning på lite…

Påväg upp till väderkvarnen i Furusund