2019-02-18 Miami

Written by Magnus Swärd

Dagen började klockan 05:00 då telefonen ringde och vi gick upp. Vi hade planerat att vi skulleåka 06:00 för att kunna vara nere i Miami ca 10:00. Klockan exakt 06:00 rullade vi ut från parkeringen! Temperaturen var 23 grader och fuktigt ute så bilen var helt blöt. Det kändes verkligen när man kom ut att luftfuktighten var riktig hög. Det var fortfarande mörkt ute. Vi körde söderut mot Everglades, tyvärr var det mörkt och vi åkte på några fina broar men vi såg ingenting.

Vi svängde vänster när vi kommit ner till Everglades mot Miami. Nu var det raka spåret verkligen, inte en sväng på 1,5 timmar!
Efter en liten disig morgon började nu solen spricka upp. Helene och min hud kändes lite strama och röda som bara en solmogen tomat kan vara! Skulle vi kunna vara ut i solen idag, vi var skeptiska. När vi hade parkerat bilen kom vi ut i solen, bägge våra kroppar sa, gå in i skuggan!!

Från parkering till mässan tog vi en taxibåt som ingick i parkeringsavgiften, den tog ca 40 minuter. Sån tur var kunde vi sitta i skuggan. När vi kom till mässområdet kände vi verkligen värmen, ca 30 grader! Det fanns väldigt stora tält med småbåtar, motorer och tillbehör. Dessa var luftkonditionerade sån tur var, men att gå mellan dessa tält som var en lång promenad på ca 30 meter var en pärs!

Nåväl, det var bara att bita ihop och gå ut på bryggorna, de flesta båtar skvalade kylvatten från deras luftkonditioneringar så det var ganska skönt att gå in i dem. Vi var inne i en Lagoon 63 som var enormt stor!

Efter mässan tog vi oss till hotellet och checkade in, sedan gick vi till Ocean Drive som är innegatan i Miami Beach. Det är galet mycket resturanger och alla försöker locka in oss till just deras serveräna resturang. Det finns alla typer av folk på denna gata, många går i badbyxor och bikini då stranden ligger bara 100 meter därifrån.
Men många vill bara visa upp sig 🙂

Vi gick tillbaka mot hotellet då maten (trodde vi) kunde vara lite bättre och billigare. Dessutom lite lugnare. Vi stannade vid ett hotell och satt utmed gatan och tog varsin sallad och en öl. Vi fick sedan in notan på 530:- !!
Dessutom hade de lagt på dricks 18% med automatik och tillråga på allt kunde man ge extra dricks! Man blir lite frustrerad 18%!! Och dessutom får man inte välja.
Näväl maten var bra och ölen kall och god.

Nu är vi insmorda med alovera creme och en ny solig dag imorgon väntar! Vi kommer då att påbörja färden ner mot Key West, så det blir bara en natt här och sedan lite närmare söderut imorgon.