2024-05-04 Cypern

Written by Magnus Swärd

Idag åt vi frukost och åkte sedan till stranden och hade med oss lite lunch. Blåsigt värre idag ca 20 sekm i byarna.

Efter stranden åkte vi över till Turk sidan (Famagusta) och tittade. Det är tragiskt så mycket fina hus och hotell som bara är ruiner nu efter invasionen av Cypern för 50 år sedan. Överlag är det mycket mer skräpigt och ruffligt på den sidan. Maria passade på att tanka bilen då bensinen är mycket billigare där.

Snart är vi påväg till flygplatsen.

Turk sidan

2024-05-03 CyperN

Written by Magnus Swärd

Nu har vi varit och ätit lite kvällsmat på en mysig restaurang vid havet.

Filip (Marias son) var oxå med.

2024-05-03 Cypern

Written by Magnus Swärd

Idag var det oxå fint väder och varma temperaturer. Så där som det är en väldigt varm svensk sommardag. På eftermiddagen blåste det lite men det är väldigt skönt. Jag jobbade lite på förmiddagen och sedan tog vi en promenad på 1 mil idag nere vid havet. Vi köpte var sin glass, så gott!!
Vi stannade på lunchen vid ”vår” restaurang och köpte två olika wraps som vi delade på. Det var oxå gottigott.

På eftermiddagen grejade vi lite hemma hos Maria med poolrengöring mm.
Snart ska vi ner till havet och äta vid en restaurang med Maria.

OBS! Klicka på länken

2024-05-02 Cypern

Written by Magnus Swärd

Idag åt vi frukost ute vid poolen, efter det jag jobbade lite sedan tog vi ett break och gick morgon promenaden nere vid havet. Väldigt varmt idag och ganska vindstilla. Det blev en tur på 8 km. Sedan lite jobb och sen lunch. Helene gjorde en sallad med ägg och färsk god avokado.

Det märktes att man inte hade smörjet in hela kroppen med solskyddsfaktor, benen var idag bortglömda och igår var det magen. 😂

På sen eftermiddagen började det blåsa ganska mycket. Vi tog en fika med hemgjord äppelkaka och hemgjord vaniljsås, väldigt gott. Maria har svenskt kaffe så det smakar alldeles utmärkt.
Jag hjälpte Maria sätta upp en rullgardin och det gick till slut bra hoppas jag.

2024-05-01 Cypern

Written by Magnus Swärd

Efter lunch när Maria kom hem från dykningen åkte vi ner till stranden. Vi hade varsin Wrap med oss till lunch. Det var väldigt varmt i luften och ca 23 grader i vattnet. När vi kom hem dammsög jag poolen och vi grejade lite i trädgården. Kvällsmaten utomhus i fin solnedgång.

En morgon promenad med avslutande frukost innan det blir jättevarmt.

2024-04-30 Cypern

Valborgsmässoafton!

Har jobbat under dagen och lite annat har vi oxå hunnit med. En lunch promenad ner till havet och njutit av värmen, utsikten och atmosfären. Köpte ett sallads huvud till en egengjord lunchsallad på vägen tillbaka. Maria gjorde några dyk och åkte på morgonen efter frukosten. Helene och jag åt en avokado sallad till lunchen. Avokadon är perfekta så här års på Cypern, så fantastiskt goda. Även gurkan är så krispig och god.

På eftermiddagen har jag oljat in ett bord. Vi hittade inte någon olja och Maria hade glömt köpa det. En snabb googling så kom jag fram till att man kunde blanda olivolja och pressad citron. Perfekt! Maria har egen gjord olivolja och citroner på träden i trädgården. Blandade det och resultatet blev perfekt!!

Helene har klippt en bouganville buske så att den inte blev så spretig. Sedan har vi sopat och snyggat till på framsidan, planterat om lite blommor mm.

Vi har även hunnit med lite vila vid poolen.

2024-04-29 Cypern

Written by Magnus Swärd

Idag började dagen med lite arbete (med datorn) för att sedan vid lunch ta en promenad ner till havet och gå längs strand sträckan som de har gjort så fin de senaste åren. Det är fint trä däck eller gjuten betong med sten i. Emellanåt är det träbänkar med små tak över så att man kan sitta och titta ut över havet. Mängder med hotell och restauranger utefter kanten där inga hotell har strandtomt. Däremot har hotellen oftas en liten vik in som de har solstolar vid, men den är öppen för alla.

Idag blev det rakt ner till marinan och sedan längs stranden och tillbaka, det blev en sträcka på drygt 1 mil. 👏
Vi hamnen ligger det en del båtar på land (se bild nedan) som är flyktingbåtar som de tagit in från havet. Fattar inte hur de ens vågar kliva in i dem.

Vi tog en lunchsallad med halloumi och avokado. Så gott! (Och en Keo öl förstås)
Det var ca 28 grader varmt idag så det kändes den sista biten att man behövde lite vattenpåfyllning när vi kom hem.
Maria har gjort två dyk även idag och kom lite senare på eftermiddagen.

Helene och jag har rensat lite i trädgården med beskärning av buskar och sopat lite löv. Nu har vi (vi kan säga Helene) börjat med kvällsmaten som blir en kycklinggryta.

2024-04-28 Cypern

Written by Magnus Swärd

Idag tog vi en promenad ner till havet, ca 2 km och sedan gick vi en strandpromenad som är ganska nygjord i trä, så fint.
Det blev en tur på nästan 8 km. Temperaturen låg runt 24-25 grader och lite molnigt men väldigt skönt. Det var shorts och T-shirt väder.

När vi kom tillbaka blev det lite arbete i trädgården och poolarbete. Det blev lunch nere vid stranden.
De håller på att bygga marinan nere vid hamnen och det kommer bli en jätte marina med stora planer. Undrar hur det kommer gå med alla gamla fiskebåtar som ligger där nu, de kommer förmodligen inte ha råd att ligga på den nya marinan.

Nu har vi ätit lite kvällsmat och man är lite mosig i huvudet. Då började tjejerna att baka muffins!!!! Jaja, det blir gottigott!

2024-04-28 Paralimni

Written by Magnus Swärd

Morgon och varmt väder, ca 24 grader. Kollade temperaturen hemma och den låg strax över noll grader.

Idag ska vi ta en promenad ner till vattnet och gå längs stranden.

Marias pol där det nu är ca 24 grader varmt. Soluppvärmd pool.